20.05.2024 rev. 1.8
1. YLEISET SÄÄNNÖT
1.1. Peli: Rocket League, viimeisin versio.
1.1.1. Sallitut alustat: PC, PS4, PS5, XBOX ja Switch.
1.1.2. Pelaajilla on oltava cross-platform päällä.
1.2. Joukkueen koko: formaatin mukaan; 1-3 varsinaista pelaajaa, tarvittaessa varapelaaja ja valmentaja.
1.2.1 Joukkueen jäsenten on oltava Suomalaisia.
1.3. Joukkue voi korvata enintään yhden varsinaisen pelaajan ennakkoon ilmoitetulla varapelaajalla.
1.4. Yksittäinen pelaaja tai valmentaja voi olla vain yhdessä joukkueessa turnauksen aikana.
1.5. Turnauksen ollessa monivaiheinen (esim. karsinnat ja pääturnaus), tulee joukkueen säilyttää enemmistö varsinaisista pelaajistaan aloituskokoonpanosta turnauksen loppuun saakka.
1.6. VoIP-ohjelmisto on sallittu. Turnausjärjestäjä voi tarjota otteluihin VoIP-palvelimen ja vaatia joukkueita käyttämään sitä.
1.7. Mikä tahansa ohjelmisto, joka muokkaa pelitiedostoja tai tuottaa epäreilun edun pelissä, on ehdottomasti kielletty ja toimii perusteena välittömälle poistamiselle turnauksesta.
1.7.1. Poikkeuksena BakkesMod.
1.8. Pelaajien tulee pelata heidän omilla välineillään (näppäimistö, peliohjain, hiiri, hiirimatto, headset ja nappikuulokkeet). Offline-turnauksessa valmentajan tulee käyttää omia nappikuulokkeitaan.
1.8.1. Offline-turnauksessa turnausjärjestäjä voi tarjota tietokoneet ja näytöt joilla pelata. Turnausjärjestäjä voi myös tarjota ääntä vaimentavat kuulokkeet tai ääntä vaimentavat kopit.
1.8.2. Online-turnauksessa pelaajien tulee pelata omilla tietokoneillaan(konsoleillaan), näytöillään ja muilla välineillään.
1.9. Pelaajilla täytyy olla olemassa oleva Rocket League-lisenssi heidän henkilökohtaisilla tileillään, ellei toisin mainita.
1.10. Pelinimet ja kuvat
1.10.1. Joukkueiden ja pelaajien täytyy käyttää vain heidän virallisia nimiään turnauksessa ja sen otteluissa. Joukkueiden ja pelaajien nimissä ei saa olla sponsoreita, jotka liittyvät alkoholi- tai tupakkatuotteisiin, vedonlyöntiin, aikuisviihteeseen tai mihinkään muuhun lapsille ja nuorille sopimattomaan.
1.10.1.1 Lisäksi on otettava huomioon Rocket Leaguen communityohjeet sponsoreista.
1.10.2. Pelaajien tulee käyttää lähetyskelpoista profiilikuvaa, kuten joukkueen logoa tai henkilön omaa potrettia.
1.11. Valmennus
1.11.1. Offline-turnauksessa joukkueen valmentaja on oikeutettu katsomaan ottelua pelaajien takana, mutta hän ei saa kommunikoida pelaajien kanssa millään tavalla, paitsi tauoilla.
1.11.2. Online-turnauksessa joukkueen valmentaja on oikeutettu katsomaan ottelua, esimerkiksi pelaajan välittämän streamin välityksellä. Valmentaja saa kommunikoida pelaajien kesken tauoilla.
1.12. Joukkueen pelaajat ja valmentaja saavat ottelun aikana puhua vain otteluun liittyville henkilöille. joukkueen pelaajille, joukkueen valmentajalle, turnausjärjestäjille, tuomareille sekä vastustajajoukkueelle ottelun pelin sisäisen keskustelukanavan kautta.
1.13. Aikataulu
1.13.1. Offline-turnauksessa joukkueen kapteenin, koko joukkueen ja sen valmentajan täytyy olla paikalla 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa suorittaakseen karttojen valinnan ja vastaanottaakseen turnaukseen ja otteluun liittyviä tietoja. Pelipisteen ja pelinsisäisten asetusten valmisteleminen tulee olla tehtynä ennen tätä, mikäli turnauksen aikataulu sen sallii.
1.13.2. Online-turnauksessa joukkueen kapteenin tulee olla paikalla ja saatavilla virallisella turnausalustalla (esim. Discord) 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa vastaanottaakseen turnaukseen ja otteluun liittyviä tietoja.
1.13.3. Jos joukkue ei ole valmis kun ottelun on määrä alkaa, joukkue saa rangaistuksia säännön 2.2.2. mukaan.
1.13.4. Turnausjärjestäjän ja turnauksen tuomareiden tulee tiedottaa joukkueille taukojen pituudesta sekä otteluiden että ottelusarjojen välissä.
1.13.5. Turnausjärjestäjä ja tuomarit varaavat oikeuden muuttaa kohdan 1.13 alla mainittuja aikoja, mikäli olosuhteet niin vaativat.
1.13.6. Äärimmäisissä tilanteissa tuomareilla on viimeinen sana kaikissa asioissa. Tuomarit varaavat oikeuden muuttaa näitä sääntöjä tapauksissa, joissa heidän päätelmän mukaan se on välttämätöntä reilun pelin varmistamiseksi.
2. OTTELUITA KOSKEVAT SÄÄNNÖT
2.1. Serverin asetukset ovat seuraavat:
- Soccar
- Mikä tahansa standard map (esim. DFH Stadium)
- Fomaatin mukaan 1vs1, 2vs2 tai 3vs3
- No Bots
- Europe
- Mutator Settings -> Restore defaults
- Match time 5 minutes (unlimited overtime)
2.2. Pelaajat eivät saa liittyä joukkueisiin ennen kuin kaikki pelaajat ovat serverillä (lisäksi kts. sääntö 3.1.).
2.2.1. Jos peli alkaa ennen kuin kaikki pelaajat ovat liittyneet joukkueisiin, peli aloitetaan alusta.
2.2.2. Jos joukkue ei liity palvelimelle viimeistään 10 minuuttia sovitun ajan jälkeen, tuomitaan heille luovutustappio.
3. LÄHETYKSET
3.1. Jos tapahtumalla on virallinen lähetys, joukkueiden ja pelaajien on odotettava, että lähetyksen tuotanto on valmis, ennen pelin aloittamista.
3.2. Turnauksen järjestäjä voi päättää kenellä on oikeus tehdä lähetystä tapahtumasta
3.3. Pelaajat eivät saa lähettää omaa peliään offline-turnauksissa.
4. ONGELMATILANTEET
4.1. Striimattavat ottelut sekä kaikki pääturnauksessa pelattavat ottelut
4.1.1. Mikäli pelaajan yhteys palvelimelle katkeaa, peli aloitetaan samasta tilanteesta ja samasta peliajasta, kuin katkeaminen tapahtui.
4.1.1.1. Kun yhteyden katkeaminen huomataan pelaaminen lopetetaan välittömästi, ellei tilanteesta ole syntymässä maalia ja yhteyden menettänyt pelaaja on sellaisessa paikassa, että hänen sijainnillaan ei ole merkitystä maalin syntymiseen.
4.1.1.2. Tuomari määrittää oliko yhteyden katkeamisella merkitystä maalintekoon.
4.1.1.3. Pelaajien on kirjoitettava “DC” pelin sisäiseen viestipalveluun varmistaakseen, että järjestäjät ja tuomarit tietävät pelaajan yhteyden katkenneen.
4.1.1.4. Yhteyden menettäneellä pelaajalla on 5 minuuttia aikaa korjata yhteysongelmansa.
4.1.1.4.1. Joukkue voi vaihtaa varapelaajan pelaamaan ottelusarja loppuun.
4.1.1.4.2. Mikäli joukkueen varapelaaja ei ole valmis tai yhteysongelmaa ei ole korjattu 5 minuutin aikana, peli jatkuu yhden pelaajan vajauksella (1v2, 2v3). Yhteyden menettänyt pelaaja tai varapelaaja voi liittyä peliin minä aikana tahansa.
4.2. Ei striimissä pelattavat karsintaottelut
4.2.1. Ottelu voidaan aloittaa alusta ensimmäisen 30 sekunnin aikana, jos pelaajalta katkeaa yhteys kesken pelin ja tulos on tasan.
4.2.2. Joukkueen, jolla yhteysongelma ilmenee tulee sanoa chatissa välittömästi ”DC”. Muussa tapauksessa pelin annetaan jatkua.
4.2.3. Yhteyden menettäneellä pelaajalla on 5 minuuttia aikaa korjata yhteysongelmansa.
4.2.3.1. Mikäli yhteysongelmaa ei ole korjattu 5 minuutin aikana, peli jatkuu yhden pelaajan vajauksella (1v2, 2v3). Yhteyden menettänyt pelaaja tai varapelaaja voi liittyä peliin minä aikana tahansa.
4.2.4. Peli voidaan aloittaa uudelleen yhteysongelman takia vain kerran pelisarjassa.
4.3. Tuomari voi käynnistää minkä tahansa ottelun uudestaan huonon palvelimen vuoksi.
5. PROTESTIT JA RANGAISTUKSET
5.1. Kaikki protestit pelin tulokseen liittyen tulee tehdä 10 minuutin sisällä pelin päättymisestä.
5.2. Kun ottelun tulos on protestin alaisena, niin asianomaiset joukkueet eivät voi jatkaa turnauksessa ennen kuin protesti on selvitetty.
5.3. Rangaistukset
5.3.1. Varoitus, ottelun häviäminen, ottelusarjan häviäminen, diskaus, pelikielto.
5.3.2. Tuomarit voivat käyttää säädettyjä rangaistuksia haluamallaan tavalla.
6. FAIR PLAY
6.1. Turnaus käyttää reilun pelaamisen eli fair play -sääntöjä. Haukkuminen, rasismi ja uskonnon pilkkaaminen on kiellettyä ja johtaa rangaistukseen. Vastustajan tahallinen provosointi on kielletty varoituksen uhalla.
6.2. Osallistujien tulee puhutella tuomareita kohteliaasti ja kunnioittavasti.
6.3. Jos osallistuja yrittää tahallaan sabotoida pelejä, toisia pelaajia tai turnauksen järjestäjiä, pelaaja diskataan.
7. TURNAUSFORMAATTI
7.1 Mikäli turnaus pelataan kaksiosaisena noudatetaan turnauksen alkusarjassa sääntöjen kohtaa 8. tai 9. Pudotuspeleissä noudatetaan pykäliä 10. tai 11. (ilmoitetaan turnauksen tiedoissa)
7.2 Mikäli turnaus pelataan yksiosaisena noudatetaan turnauksessa sääntöjen kohtaa 10. tai 11.(ilmoitetaan turnauksen tiedoissa).
8. ROUND-ROBIN SARJA
8.1. Sarjassa jokainen joukkue pelaa yhden ottelun lohkonsa jokaista muuta joukkuetta vastaan.
8.1.1. Ottelut pelataan paras kolmesta tai paras viidestä -formaatilla.
8.2. Tiebreakerit:
- Voitetut ottelut
- Game differential eli piste-ero (voitetut erät miinus hävityt erät)
- Keskinäisen ottelun tulos
8.3. Joukkueet seedataan turnausjärjestäjän toimesta ennen kuin lohkot julkaistaan.
9. SWISS SARJA
9.1. Joukkueille muodostetaan aloitusseedi turnausjärjestäjän toimesta.
9.2. Pelataan kolme kierrosta.
9.2.1. Ottelut pelataan paras kolmesta tai paras viidestä -formaatilla.
9.3. Ensimmäisellä kierroksella seedauksen yläpuolisko muodostetaan pariksi alemman puoliskon kanssa ”Dutch system” menetelmällä. (esimerkiksi 8 joukkueen sarjassa 1-5, 2-6, 3-7, 4-8).
9.4. Toinen kierros pelataan siten, että edellisen kierroksen voittajat pelaavat toisiaan vastaan ja edellisen kierroksen hävinneet pelaavat toisiaan vastaan turnausalustan laskeman pisteytyksen mukaan.
10. SINGLE ELIMINATION PUDOTUSPELIT
10.1. Turnauksen tiedoissa määritelty maksimimäärä joukkueita seedataan.
TAI Kaksiosaisessa turnauksessa pudotuspeleissä pelaa jokaisen lohkon 2 parasta joukkuetta.
10.2. Pudotuspelit pelataan single elimination -turnausformaatilla.
10.3. Pudotuspelien ottelut pelataan paras kolmesta tai paras viidestä -ottelusarjalla.
10.4. Ensimmäisen kierroksen otteluparit määräytyvät seedauksen perusteella.
TAI Swiss-välisarjan mukaisesti.
11. DOUBLE ELIMINATION PUDOTUSPELIT
11.1. Turnauksen tiedoissa määritelty maksimimäärä joukkueita seedataan.
TAI Kaksiosaisessa turnauksessa pudotuspeleissä pelaa jokaisen lohkon 2 parasta joukkuetta.
11.2. Pudotuspelit pelataan double elimination -turnausformaatilla.
11.3. Pudotuspelien ottelut pelataan paras kolmesta tai paras viidestä -ottelusarjalla. Finaali (grand final) pelataan paras viidestä tai paras seitsemästä -ottelusarjalla.
11.4. Ensimmäisen kierroksen otteluparit määräytyvät seedauksen perusteella.
TAI Swiss-välisarjan mukaisesti.
“BY PARTICIPATING IN THIS TOURNAMENT, TO THE EXTENT PERMITTED BY APPLICABLE LAW, PLAYERS AGREE TO RELEASE AND HOLD HARMLESS PSYONIX LLC, ITS PARENT COMPANY, LICENSORS, ITS AND THEIR AFFILIATES, AND ITS AND THEIR EMPLOYEES, OFFICERS, DIRECTORS, AGENTS, CONTRACTORS, AND OTHER REPRESENTATIVES FROM ALL CLAIMS, DEMANDS, ACTIONS, LOSSES, LIABILITIES, AND EXPENSES RELATED TO THE TOURNAMENT.”