Versio 1.0.
28.1.2020
1. YLEISET SÄÄNNÖT
1.1. Järjestäjillä on oikeus muuttaa sääntöjä kesken kauden, jos näkevät sen tarpeelliseksi.
1.2. Sääntöjä rikottaessa järjestäjät päättävät rangaistuksista sääntörikkomusten vakavuuden mukaan.
1.2.1. Rikkomukset käsitellään tapauskohtaisesti.
1.3. Maanantaisin striimataan 4 ottelua viikossa Elisa Viihde Sportin Twitchissä. Otteluissa pelaaville joukkueille määrätään peliajat järjestäjien toimesta. Jos joukkue ei pysty pelaamaan kyseisenä aikana, heille määrätään 3-0 luovutustappio.
1.3.1. Kierrokset ovat neljän ottelun kierroksia, jolloin alustavat lähetysajat ovat 18.30, ~19.15, ~20.00 ja ~20.45.
1.3.2. Seuraava ottelu pelataan aina noin 15 minuuttia edellisen ottelun jälkeen.
1.4. Pelaajat saavat itse streamata otteluaan. Striimaajan tulee mainita, että ottelu on käynnissä pääkanavalla. Serveritiedot eivät saa näkyä striimissä.
1.5. Rakettiliiga PRO:ssa noudatetaan Suomen Elektronisen Urheilun Liiton eettistä ohjeistoa.
1.6. Liigan ensisijaisena tiedostuskanavana toimii Rakettiliiga.com sivusto ja Rakettiliigan Discord -kanava.
—–
2. OSALLISTUMINEN
2.1. Rakettiliiga PRO:hon saa osallistua kuka vain Suomessa asuva 13 vuotta täyttänyt pelaaja.
2.1.1. Alle 16 vuotiaan on toimitettava liigaan päästessään lupalappu huoltajaltaan.
2.2. Pelaajat ilmoittautuvat mukaan liigaan ilmoittautumislomakkeella, joka löytyy Rakettiliiga.com -sivustolta.
2.2.1. Joukkue valitsee keskuudestaan kapteenin, jonka tehtävä on hoitaa viestintä turnauksen järjestäjien kanssa (tarkemmat joukkuetta koskevat säännöt, ks. kohta 8 Joukkue)
2.3. Liigaan voi osallistua seuraavilla alustoilla: PC, PS, XBOX.
2.3.1 Pelaajilla on otteluissa oltava cross-platform play päällä.
2.4. Liigaa varten on luotu Discord -kanava. Kapteenien ja pelaajien tulee liittyä kanavalle ja ilmoittaa liittymisen jälkeen järjestäjille.
2.5. Ilmoittautumalla joukkue hyväksyy aikataulun ja näin ollen sitoutuu pelaamaan joka maanantai järjestäjän määräämänä ajankohtana klo 18–23 välisenä aikana.
—–
3. KARSINTATURNAUS
3.1. Liigajoukkueet valitaan kahden karsintaturnauksen perusteella
3.2. Molemmista karsintaturnauksista neljä parasta joukkuetta pääsee jatkoon
3.2.1. Joukkue voi ilmoittautua molempiin karsintoihin
3.2.2. Joukkueen päästessä jatkoon ensimmäisessä karsinnassa, ilmoittautuminen toiseen karsintaan poistetaan tarpeettomana eikä joukkue tule siinä pelaamaan
3.3. Karsinta 1.
3.3.1. Sunnuntaina 12.1. klo 16.00 alkaen pelataan karsinnan ensimmäiset kierrokset kunnes on selvitetty kahdeksan parasta joukkuetta.
3.3.1.1. Osa otteluista striimataan. Adminit ottavat yhteyttä striimattavissa otteluissa oleviin joukkueisiin.
3.3.2. Maanantaina 13.1. klo 18.00 alkaen pelataan ratkaisevat neljä ottelua, joista selviää neljä ensimmäistä liigaan pääsevää joukkuetta.
3.3.2.1. Joukkue pelaa maanantaina ottelusarjan turnausjärjestäjien määräämänä aikana (18–22).
3.3.2.2. Kaikki ottelut striimataan Elisa Viihde Sportin Twitchissä.
3.4. Karsinta 2.
3.4.1. Sunnuntaina 19.1. klo 16.00 alkaen pelataan karsinnan ensimmäiset kierrokset kunnes on selvitetty kahdeksan parasta joukkuetta.
3.4.1.1. Osa otteluista striimataan. Adminit ottavat yhteyttä striimattavissa otteluissa oleviin joukkueisiin.
3.4.2. Maanantaina 20.1. klo 18.00 alkaen pelataan ratkaisevat neljä ottelua, joista selviää loput neljä liigaan pääsevää joukkuetta.
3.4.2.1. Kaikki ottelut striimataan Elisa Viihde Sportin Twitchissä.
—–
4. RUNKOSARJA
4.1. Runkosarjassa jokainen joukkue pelaa yhden ottelun jokaista muuta joukkuetta vastaan.
4.1.1. Ottelu pelataan paras viidestä formaatilla.
4.2. Runkosarjassa pelataan ottelu per viikko.
4.2.1. Pelipäivä on maanantai.
4.2.2. Runkosarjaan karsiutunut joukkue pelaa maanantaina ottelusarjan turnausjärjestäjien määräämänä aikana (18–23).
4.3. Tiebreakerit ratkotaan
- Voitetut ottelut
- Game differential eli voitettujen erien ja hävittyjen erien erotus
- Keskinäinen ottelu
4.4. Joukkue saa tehdä kauden aikana kaksi pelaajavaihtoa (ks. joukkue kohdasta tarkemmat säännöt)
—–
5. PLAYOFFIT
5.1. Playoffeissa pelaa 4 runkosarjassa parhaiten menestynyttä joukkuetta.
5.2. Playoffit pelataan 28.3. Tarkemmat kellonajat ilmoitetaan myöhemmin.
5.3. Playoffit pelataan single elimination turnauskaavalla.
5.4. Playoffien ottelut pelataan paras seitsemästä ottelusarjana.
5.5. Ensimmäisen kierroksen otteluparit määräytyvät sijoitusten mukaan.
- joukkue vs 4. joukkue
- joukkue vs 3. Joukkue
5.6. Voittajat etenevät finaaliin ja häviäjät pelaavat pronssiottelun.
5.7. Pudotuspeleihin selviytyneet joukkueet varmistavat paikan seuravalle liigakaudelle
—–
6. SARJATAULUKOT
6.1. Liigasta pidetään joukkue- ja pelaajatilastot, jotka löytyvät rakettiliiga.com sivustolta.
—–
7. OTTELUJA KOSKEVAT SÄÄNNÖT
7.1. Serverin asetukset ovat seuraavat:
Standard soccer
Mapit: Champions Field, DFH Stadium (Day), DFH Stadium, Forbidden Temple (Standard), Mannfield, Mannfield (Night), Urban Central, Urban Central (Dawn), Urban Central (Night), Utopia Coliseum, Utopia Coliseum (Dusk), Wasteland (Night)
3 vs 3
No Bots
Europe
Default mutators / no mutators
Match time 5 minutes
7.2. Pelaajat eivät saa liittyä joukkueeseen ennen kuin kaikki pelaajat ovat serverillä.
7.2.1. Jos peli alkaa ennen kuin kaikki pelaajat ovat liittyneet joukkueeseen, peli aloitetaan alusta.
7.3. Admin lähettää sarjan ensimmäisen ottelun.
—–
8. JOUKKUE
8.1. Joukkue koostuu kolmesta tai neljästä pelaajasta. Yksi pelaaja saa olla mistä päin maailmaa tahansa, muiden on oltava Suomen kansalaisia.
8.1.1. Pelaaja ei saa pelata useammassa kuin yhdessä joukkueessa runkosarjan aikana
8.1.2. Niin kauan kun pelaaja ei ole pelannut runkosarjassa ottelussa, hänet voidaan vaihtaa toiseen joukkueeseen. Esimerkiksi vain karsinnoissa pelannut pelaaja voidaan poimia runkosarjan aikana toiseen joukkueeseen.
8.2. Joukkueet nimittävät itse kapteeninsa.
8.2.1. Kapteenin vastuisiin kuuluu kommunikaatio turnausjärjestäjien/peliadminin kanssa sekä joukkueen järjestäminen paikalle peliaikataulun mukaisesti
8.2.2. Rakettiliiga PRO:n Discordissa on pelaajakanava, jossa julkaistaan tärkeät tiedotteet kauden kulusta, joukkue on velvoitettu seuraamaan kanavaa. Kapteeneilla on vastuu seurata kanavaa.
8.3. Joukkueen on pelattava ottelunsa ennaltamäärätyllä ajalla.
8.4. Joukkue saa tehdä runkosarjan aikana kaksi pelaajavaihtoa
8.4.1. Yhdeksi pelaajavaihdoksi lasketaan esimerkiksi
- pelaajan vaihtaminen toiseen
- pelaajan ottaminen tyhjään paikkaan
- pelaajan tiputtaminen pois
8.4.2. Siirtoikkuna sulkeutuu kauden aikana. Tarkka aika ilmoitetaan myöhemmin, siirrot ovat mahdollisia ainakin kauden puoleen väliin asti.
8.4.3. Pelaajavaihto on saatettava adminien tietoon viimeistään sunnuntaina kello 19.00.
8.4.4. Turnausjärjestäjällä on oikeus hylätä ehdotettu vaihto
8.5. Joukkue saa lisäksi käyttää YHDEN kerran hätäsubia.
8.5.1. Hätäsubin käyttö ilmoitettava ASAP, käytön aiheellisuus arvioidaan tilannekohtaisesti.
8.5.2. Hätäsubi ei saa olla pelannut muussa joukkueessa, tai pelata enää muussa joukkueessa kauden aikana. Voidaan kuitenkin vaihtaa normaalilla vaihdolla joukkueeseen jossa pelasi hätäsubina.
8.6. Pelaajien nimenmuutokset on ilmoitettava admineille ja adminit hyväksyvät tai hylkäävät sen.
8.7. Joukkueen tulee määrittää vakituinen kokoonpano (3 pelaajaa) kauden ajaksi. Vakituinen kokoonpano toimii äänioikeutettuina joukkueen sisäisissä asioissa.
—–
9. ONGELMATILANTEET
9.1. Ottelu aloitetaan turnausjärjestäjien määräämään aikaan. Jos pelaaja ei ilmesty sovittuun otteluun, eikä varapelaajaa saada ajoissa paikalle, peli voidaan aloittaa 2vs3 tilanteessa.
9.1.1. Turnausjärjestäjällä on oikeus määrätä luovutustappio myöhässä olevalle joukkueelle.
9.2. Ottelu voidaan aloittaa alusta ensimmäisen 90 sekunnin aikana, jos pelaajalta katkeaa yhteys kesken pelin tai ohjain lakkaa toimimasta ja tulos on tasan tai ongelma ilmenee johdossa olevalla joukkueella. Joukkueen, jolla yhteysongelma ilmenee tulee sanoa chatissa välittömästi ”DC”. Muussa tapauksessa pelin annetaan jatkua. Peli voidaan aloittaa uudelleen DC:n takia vain kerran per joukkue, per pelisarja.
9.2.1. Joukkueella on 5 minuuttia aikaa selvittää ongelma.
9.2.2. Jos käynnissä olevassa ottelussa/ottelusarjassa ilmenee ongelmia, adminit voivat aloittaa pelin alusta.
9.3. Mikäli joukkue on todistettavasti käyttänyt sääntöä 9.2 ilman hyväksyttävää syytä, voidaan joukkuetta rangaista.
9.4. Jos pelaaja lopettaa pelaamisen kesken kauden ilman hyvää syytä, häneltä voidaan evätä pääsy liigaan ensi kaudella.
9.5. Häiritsevästä käytöksestä, kuten haukkumisesta tai muusta epäurheilijamaisesta käytöksestä rangaistaan tapauskohtaisesti.
—–
10. PALKINNOT
- sija 1800 €
- sija 800 €
- sija 400 €
Runkosarjan voittaja – tuotepalkintoja, arvo n. 1000 €.
—–
CODE OF CONDUCT |
Rakettiliiga PRO tähtää Suomen tasokkaimmaksi ja viihdyttävimmäksi liigaksi. Liigan mukana toimii ammattitaitoinen ryhmä sekä yhteistyökumppanit. Liiga ei olisi mitään ilman taitavia pelaajia, mutta tarvitsemme toinen toisiamme tämän upean liigakonseptin mahdollistamisessa. Tämän vuoksi on tärkeää, että meillä on olemassa sääntöjen lisäksi myös herrasmiessäännöt (Code of Conduct):
• Olkaa rehellisiä itsellenne sekä toisillenne • Kunnioita vastustajaasi ja joukkuetovereitasi pelien aikana ja pelien ulkopuolella • Käyttäytykää eettisten ja moraalisten periaatteitten mukaisesti • Rasismi ja kaikenlainen rasismiin viittaava on kiellettyä ja on suotavaa puuttua tilanteeseen sen ilmetessä • Pelit pelataan loppuun saakka Jos ilmenee sääntörikkomuksia, voidaan asianomaista pelaajaa sanktioida varoituksella tai poistamiseen liigasta. Sääntörikkomuksia voi olla esimerkiksi: • Ottelusta ragequittaaminen • Toksisuus, kiusaaminen, lietsominen ja halventaminen • Huijaaminen ja 3. osapuolen ohjelmien käyttö |