15.04.2021 rev. 0.6
Rakettiliigan viikkoturnauksien säännöt
1. YLEISET SÄÄNNÖT
1.1. Järjestäjillä on oikeus muuttaa sääntöjä kesken turnauksen, jos näkevät sen tarpeelliseksi.
1.2. Sääntöjä rikottaessa järjestäjät päättävät rangaistuksista sääntörikkomusten vakavuuden mukaan.
1.2.1. Rikkomukset käsitellään tapauskohtaisesti.
1.3. Pelaajat saavat itse streamata otteluitaan.
1.4. Rakettiliigan turnauksissa noudatetaan Suomen Elektronisen Urheilun Liiton eettistä ohjeistoa.
2. OSALLISTUMINEN
2.1. Turnaukseen saa osallistua kuka vain Suomessa asuva pelaaja.
TAI Mikäli turnaus pelataan LAN-turnauksena, niin paikan päällä oleminen on välttämätöntä. Pääsylippu tai konepaikka voi olla pakollinen. (Ilmoitetaan turnauksen tiedoissa).
2.2. Liigaan voi osallistua PC, PS4, XBOX ja Nintendo Switch alustoilla.
2.3.1 Pelaajilla on otteluissa oltava cross-platform play päällä.
2.4. Turnauksia varten on luotu Discord -kanava. (Ilmoitetaan turnauksen tiedoissa) Pelaajien on liityttävä kyseiselle kanavalle.
2.5. Turnauksesta voitettavat tuotepalkinnot lähetetään vain Suomen sisälle.
3. TURNAUSFORMAATTI
3.1. Turnauksessa on kaksi tasosarjaa Allstar (yli Grand Champion -rank normaaleissa pelimuodoissa) ja Rising Star (alle Grand Champion -rank normaaleissa pelimuodoissa)
3.2. Allstar-turnauksessa joukkueen pelaajien tulee olla yltänyt vähintään Grand Champion (GC) -tasolle edes yhdessä seuraavista pelimuodoista: Duel (1vs1), Doubles (2vs2) tai Standard (3vs3).
3.2.1. Jos pelaaja on joskus yltänyt GC-tasolle yhdessäkin kyseisistä pelimuodoista hänet lasketaan tästä lähin aina Allstar-pelaajaksi, vaikka hän ei olisi GC tällä hetkellä.
3.2.2. Yksi joukkueen pelaajista saa olla matalampitasoinen.
3.3. Rising Star -turnauksessa pelaajat eivät saa olla yltäneet Grand Champion (GC) -tasolle koskaan yhdessäkään seuraavista pelimuodoista: Duel (1vs1), Doubles (2vs2) tai Standard (3vs3).
3.3.1. Jos kesken turnauksen paljastuu että joukkueessa pelaa GC-tasolle joskus yltänyt pelaaja, joukkue diskataan.
3.3.2. Jos pelaaja yltää GC-tasolle jo ilmoittauduttuaan turnaukseen, hän saa pelata kyseisen turnauksen.
3.3. Extra-mode ja Tournament rankeilla ei ole merkitystä.
4. PUDOTUSPELIT
4.1. Turnauksen tiedoissa määritelty maksimimäärä joukkueita random-seedataan.
4.2. Pudotuspelit pelataan single elimination -turnausformaatilla.
4.3. Pudotuspelien ottelut pelataan paras kolmesta -ottelusarjalla. Finaalit pelataan paras viidestä ottelusarjalla.
4.4. Ensimmäisen kierroksen otteluparit määräytyvät random-seedauksen perusteella.
5. OTTELUJA KOSKEVAT SÄÄNNÖT
5.1. Seuraa Smash.gg:n pelisivulta pelin alkuaikaa ja lue ohjeet: https://help.smash.gg/en/articles/3176294-how-to-play-online-rocket-league-tournaments-on-smash-gg
5.2. Serverin asetukset ovat seuraavat:
- Standard soccer
- Mikä tahansa standard map
- 3 vs 3
- No Bots
- Europe
- Default mutators / no mutators
- Match time 5 minutes (unlimited overtime)
5.3. Pelaajat eivät saa liittyä joukkueisiin ennen kuin kaikki pelaajat ovat serverillä.
5.4.1. Jos peli alkaa ennen kuin kaikki pelaajat ovat liittyneet joukkueisiin, peli aloitetaan alusta.
5.4.2. Jos joukkue ei ilmesty paikalle viimeistään 10 minuuttia sovitun ajan jälkeen, tuomitaan heille luovutushäviö.
6. JOUKKUE
6.1. Joukkue koostuu kolmesta tai neljästä pelaajasta. Pelaajien on oltava suomen kansalaisia.
6.1.1. Pelaaja ei saa pelata useammassa kuin yhdessä joukkueessa.
6.2. Joukkueet nimittävät itse kapteeninsa.
6.2.1. Kapteenin vastuisiin kuuluu kommunikaatio turnausjärjestäjien/peliadminin kanssa sekä joukkueen järjestäminen paikalle peliaikataulun mukaisesti.
6.3. Joukkueen on pelattava ottelunsa heille määrättynä aikana.
6.4. Joukkueen sekä pelaajien nimimerkkien on oltava asiallisia. Turnausjärjestäjä voi pyytää joukkuetta tai pelaajaa vaihtamaan epäasiallisen nimimerkin. Mikäli pyyntöä ei noudateta, siitä voidaan määrätä rangaistus.
7. ONGELMATILANTEET
7.1. Jos pelaajalta katkeaa yhteys tai ilmenee muu ongelma kun peliä on mennyt alle 30 sekuntia ja tilanne on tasan, ottelu voidaan aloittaa alusta.
7.1.1. Mikäli pelaajalta katkeaa yhteys kun on mennyt yli 30 sekuntia, peli jatkuu normaalisti. Pelaaja saa liittyä takaisin serverille milloin vaan.
7.1.2. Pelin ollessa automaationa Smashissa pelaajat keskeyttävät pelin ja ottavat tarpeen vaatiessa adminiin yhteyden ”Call for an admin” napilla.
7.1.3. Pelin ollessa streamissa pelaajat kommunikoivat pelin chatissa ”DC” ja adminit tekevät uuden serverin.
7.1.4. Pelaajalla on ottelussa pelien välissä 5 min aikaa liittyä takaisin. Mikäli pelaaja ei pääse takaisin annetun ajan puitteissa, ottelusarja jatkuu.
7.1.5. Adminit voivat aloittaa pelin alusta myös myöhemmin mikäli katsovat siihen olevan riittävän vahvat perusteet (esimerkiksi serverin pätkiminen useammalla pelaajalla tms.)
TAI Turnauksen finaalissa peliä jatketaan siitä tilanteesta kuin ongelma ensimmäisen kerran ilmeni.
7.1.6. Mikäli joukkueella on varapelaaja, saa hänet vaihtaa pelaamaan, jolloin alkuperäinen pelaaja ei saa pelata enää käynnissä olevassa sarjassa.
7.2. Mikäli joukkue on todistettavasti käyttänyt sääntöä 7.1. ilman hyväksyttävää syytä, voidaan joukkuetta rangaista.
7.3. Häiritsevästä käytöksestä, kuten haukkumisesta tai muusta epäurheilijamaisesta käytöksestä rangaistaan tapauskohtaisesti.